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Ice-Track in Finnland, allgemeine Informationen

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Trotzdem oder gerade weil wir im Frühjahr 2013 den Ice-Track 4.0 nur mit 3 Personen aus Germania, plus 4 Finnen aus Brets Kollegenkreis, durchgezogen haben, möchten wir hiermit versuchen, etwas die Werbetrommel zu schlagen um für die folgenden Jahre mehr Interesse zu wecken.

 

 

Was ist der Ice-Track?

Der Ice-Track ist auf jeden Fall die einmalige Gelegenheit Finnland im Winter kennenzulernen. Freundliche Menschen, die sich bevorzugt und regelmäßig in der Holz befeuerten Sauna durchglühen lassen und ansonsten imun sind gegen niedrige Temperaturen. Allein die Schiffspassage mit Treibeis, spektakulären Sonnenauf- und -untergängen und die Fahrt durch ein Gewimmel von Inseln bei Turku sind alleine schon die Reise wert.

Und dann gilt es die Fahrphysik des A2 im Grenzbereich auszuloten, was eine richtig geile Erfahrung ist und Sicherheit im Umgang mit dem eigenen Vehikel schafft.

Wir fahren die unterschiedlichsten Aufgaben auf einem abgesperrten Flugfeld (feste Schneedecke und/oder Eis) oder auf einem See, so dass man praktisch risikolos die Kugel fliegen, sich drehen lassen oder schneidig driften kann, ohne danach zum Freundlichen eilen zu müssen. Der Spaß ist garantiert.

Abends kann man die Tage am offenen Kamin mit einem guten Whisky und dem obligatorischen Saunagang stilvoll auf finnische Art ausklingen lassen.

 

 

Was ist der Ice-Track nicht?

Zumindest kein „All-In“ Pauschalurlaub in einem 5* Hotel. Selbstverpflegung in einer Blockhütte und durch die Mitfahreranzahl bestimmte Preise gehören genauso dazu wie ein selbst zu organisierendes Rahmenprogramm. Der Ice-Track ist auch keine Herren-Sauftour.

 

 

Anreise:

Da scheiden sich die Geister. Je nach Interessenlage haben sich 2 Möglichkeiten bewährt.

 

  • Direktfähre mit Finnlines von Travemünde nach Helsinki
    27 Stunden auf einer Fähre ohne großen Unterhaltungswert, mit W-LAN an Board,
    gute Mahlzeiten. Man kommt Freitagmorgens sehr entspannt von der Fähre,
    ist aber seit Mittwochabend unterwegs.
    Kostet pro Person in 4er Kabine 180€ incl. Kugel HIN + RÜCK.
    Bei 2 oder mehr Personen im Fahrzeug wird die Alternative auch preislich interessant
  • Mit dem Schwedenticket von Puttgarden über Helsingborg nach Stockholm,
    dann die Partyfähre nach Turku, dann noch 2 Stunden bis Helsinki.
    Alleine etwas langweilig, im Konvoi oder mit Beifahrer wird’s interessanter.
    Kosten unterschiedlich je nach Buchungstermin. Ab 2 Personen günstiger weil fast alle
    Preise pro Fahrzeug gelten und nicht pro Person.

 

Die Straßenverhältnisse sind sowohl in Schweden als auch in Finnland sehr entspannt. Man findet weder Schneematsch noch ein Verkehrschaos, Unfälle haben wir auch keine gesehen.

Winterreifen hat man ja sowieso aufgezogen, Schneeketten waren bisher kaum nie notwendig.

 

 

Man sollte allerdings mit nahezu leerem Tank in Finnland ankommen um dort richtigen Winterdiesel zu bunkern. Temperaturen bis -31° haben wir schon erlebt, allerdings auch +1°C.

 

 

Unterkunft

War bisher immer eine Low-Budget Veranstaltung, Unterkunft in Blockhütten. Beispiel Niklandia; Cottages; Saarilammen mökki

Immer Küche mit Spülmaschine+Microwelle, freies Wlan, Kamin, Sauna und gemütlichem Aufenthaltsraum.

Hüttengröße zwischen 4-15 Personen oder auch mehrere Hütten sind möglich.

Einzel- Doppel- oder 3-Bettzimmer. Also auch für Pärchen ist etwas dabei.

Seit 2015 komfortable Unterkunft in Fehrienhäusern in/bei Tahko Karkutahkon lomamökit Tahkolla

 

 

Programm

Nun ja, Ablauf ist nie festgelegt, meistens wird es so gemacht:

 

  • Anreise Mittwoch, Check-In Travemünde Mi20:00-Do01:30, Einschiffung ab Do00:00, Abfahrt Do03:00
  • Ankunft Helsinki Fr08:00, Frühstück im Columbus (Einkaufszentrum mit kostenloser Tiefgarage und U-Bahn-Anschluss), mit U-Bahn in die Stadt, nachmittags dann zur Hütte. Seit 2015 direkt über Lahti zur Hütte, ca 450km.
  • Freitagabend Hütte beziehen, Getränke ausladen, Essen kochen, Sauna und Bier.
  • Samstagmorgen zum Track, Fahrsicherheitstraining, Ausweichgasse, Slalom,…
  • Samstagmittag evtl. Würstchen vor Ort grillen oder zur Burgerbude, oder...
  • Samstagnachmittag weiter Pylonenjagen und/oder auf den Rundkurs.
  • Samstagabend Essen kochen. Sauna und Bier.
  • Sonntagmorgen noch eine Session auf dem Track, ..
  • Sonntagabend Essen kochen, Sauna und Bier.
  • Montag Skidoo, Schlittenhunde... Essen kochen, Sauna und Bier.
  • Dienstagmorgen aufräumen, Hütte besenrein, Leergut weg.

 

Rückfahrt

Dazu wieder die mindestens 2 Möglichkeiten:

 

  • Direktfähre zurück nach Travemünde, wieder 27 Stunden unterwegs, Ankunft gegen 21:00
  • Nachtfähre von Turku nach Stockholm, Stadtbesichtigung lohnt sehr, eine Übernachtung dort, und am nächsten Tag über Puttgarden nach Hause. Stockholm Ruhrgebiet ca. 14 Stunden
    Bei der Einreise nach Schweden strenge Rest-Alkoholkontrollen, alle Fahrer mussten ins Röhrchen blasen.

 

Kosten

Nicht wirklich teuer, aber etwas kommt natürlich zusammen:

 

  • An- und Abreise 1 Person ab ca. 180€ plus etwas Sprit.
  • Übernachtung ca. 40€ pro Nacht in der Hütte, ja nach Personenzahl auch weniger.
  • Track kostet ~600€ pro Session, die Personenzahl macht es also. Wenn 10 Leute mitfahren,
    kosten 3 halbe Tage Fahrsicherheitstraining/Rundkurs keine 200€ pro Fahrzeug.
  • Sprit und Futter, Essengehen, Skidoo usw je nach Lust, Laune und Anspruch.

 

Ich (Durnesss) bin bisher als Alleinfahrer mit ~600€ ausgekommen, mit Fahrgemeinschaften und Kabineteilen kann man noch preisgünstiger dabei sein.

So günstig kommt man nie wieder nach Finnland

 

Fazit: GEIL

 

 

Bret André Thomas Thomas

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bearbeitet von Durnesss

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In English, some mildly different information:

 

Here a translation of an older post, because I've been asked.

 

I'm assuming that we're going to hit around -15, and not much colder than that.

 

For the car:

- Ice scraper + snow brush

- Battery in good condition

- Anti-freeze good to around -35, -30 is possible, so we should be prepared

- for UK drivers, Beam benders or a spare set of LHD A2 headlamps

- decent bulbs (Silverstar or Nightbreaker plus)

- spare bulbs

- hiviz tabard

- tow rope (seriously)

- Winter tyres in a size of your choice; I'd suggest 185/60R15s or 165/65R15s on 6Jx15 or 5.5Jx15 rims. Semperit, Goodyear, Nordman, Michelin, Uniroyal, Nokian, take your pick. M&S, Snowflake certified, it's all good.

- Remember to clump your boots together as you get in the car, or you'll have a load of melted snow (otherwise known as "ice") underneath your feet. Rubber mats can help.

- wax the car if you get the opportunity, because you'll be brushing snow off and that can scratch the paint.

 

For you personally it's a little more complex.

In the UK, I know that 4C feels cold, mainly because it tends to be moist at the same time. I would expect that the weather will be chilly in mainland Europe, so hitting around +2-3C during the day and -10 at night, less variation if it's cloudy.

Here, if it's cold and overcast all day, we'll probably see -15 at night and -10 during the day. If it's clear, then it could easily hit -20 at night and -5 during the day. Much warmer than that is unlikely but possible. Colder, too.

It's pretty tolerable with decent thermal undies, preferably padded trousers and then maybe a windproof layer over the top. I swear by the Karrimor winter trousers from field & trek; they're about £20 a pair and awesomely warm with a set of long johns underneath.

 

Make sure you have gloves, preferably a thin-ish pair you do not need to take off to drive or to operate a camera or anything else you need to do. When it's -25 and you have moist hands, your skin really will stick to anything (with wet hands, take ice out of the freezer!) so gloves become essential.

A hat is absolutely essential. Personally, I currently have a Jack Wolfskin *windproof* hat. I ride my bike through the winter so need one

Jackets are a matter of taste, but I tend to have a t-shirt, shirt, jumper, fleecelined gore-tex and that's about enough. When it's *really* cold then I'll have a down outer jacket instead, but that shouldn't be necessary unless it's -30. I'm very much used to the cold, though.

We'll have a gazebo out on the ice and in there, it will be around zero, so it's not a problem to get out of any wind for a while. There will be at least two teenagers out on the ice with us, and I will be sending them into it on a regular basis to warm up again if it's that cold.

 

Remember we'll end up taking gear off at lunchtime when we go for lunch and so layering is a good idea. You'll probably spend most of your time in the car on the ice anyway - unlike me - so I wouldn't worry too much about gear suitable for standing around in -30C.

 

My personal suggestions (corroborated by a colleague from Belfast):

- Gloves

- Hat ("arctic" was suggested)

- Boots: something *waterproof* and insulated in which you can drive. Test! I have an awesome pair of The North Face ones I find really hard to drive in, the pedals are a bit too close to one another; then again, they're a size 10, so...

- Long thermal undies.

- Down jacket of some variety

- scarf if you feel it necessary

- padded trousers do make life easier

- waterproof overtrousers can be nice if you want to go and play in the snow

 

Snow and ice

 

Watch the "tripup" video. That accurately represents pretty good conditions for the winter. The roads are specifically selected to be reasonable and as large as possible, to help keep issues down, but there are a couple of caveats.

One is that if you do drift to the right-hand side of the road, you'll be in the ditch faster than you believe. It's *really* easy to do, especially if the snow is drifting and / or you're not paying attention for whatever reason. Training yourself to ignore phone calls is a good idea. Two hands on the wheel at all times is an excellent one. I've seen taxis in the ditch simply because they've erred a little too far over and oops - there she goes.

Two: snow slows you down far more than you might believe.

Three: Ice itself isn't a problem for the car, but it sure as hell will be for you. That doesn't mean that winter tyres are a free ticket out of any accident; they will help you stop effectively, but they're not perfect. Take your time walking over ice, it's slippery. Ignore my daughter running on the stuff, she's grown up with it.

Four: if you're not happy about the speed when driving, slow down. We will be waiting at certain places and normally I'll be the one dictating speed; I do try to keep it reasonable. We have all day (and my wife will be driving herself up; I expect her to be there before we are (!!)).

 

Snow covers the ground and equalizes it. If it's not been ploughed, I'd avoid walking on it completely, because you have no clue - none whatsoever - how deep the snow is and what's underneath it. There was an incident on the first track of a guy who wanted to "pop over the wall" to relieve himself and landed up to his waist in snow, virtually unable to move.

There will be a toilet or two on the track, for every one's use, and there of course will be such a thing at lunch.

 

During the evenings, we'll be doing whatever. There will probably be sauna running in at least one house, probably two; there will be lots of surfing going on, music, quietness elsewhere, fire in the fireplace in the basement and just general "hanging around". If you want more peace and quiet, feel free to go back to your own room. One house - probably number 2, because it's bigger - will be the base for us. Partbaked rolls will be baked for breakfast, dinner will be cooked there, and it's a main base; other houses will be used as wanted. People are free to come and go as they wish. Mostly, we tend to take it really easy in the evening. We tend to all gravitate to bed before midnight as we all know we have an early start on both mornings.

I will leave again on Monday, as I will need to be at work again on Tuesday.

 

Finland

 

Finland is a bit strange. Much of it is because of the weather. Some points:

1. Take your shoes off when entering the house. Drop the laces inside or they'll get wet and when you go back outside, you'll see them freeze...

2. Don't forget you get massive thermal shock when entering the house or going outside; -20 to +20 is 40C difference. Use your layers to help compensate

3. Don't disturb if you don't have to (I am the exception to that; if you have a problem, let me know)

4. Nudity is expected in the sauna; cover up with a towel if you feel the need. I'd strongly recommend the experience (and I'll ask my wife to do a female sauna one night).

 

On the road "Ohituskaistan alkuun 500m" on a sign means that an overtaking lane will start in 500m. They can be extremely slippery, though... I would actually suggest practicing driving while using the brakes as little as possible.

You will need day driving lights or remember to put your headlights on when driving (anywhere!). Speed limits are generally 50km/h in town, 80km/h out of it, 100 where signposted. Cameras do exist on the way out of Kuopio towards Nilsiä, but not from Lahti to Jyväskylä. Doesn't mean the Police won't be out with their lasers, so I'd stick to GPS limits +-5km/h.

 

Finnish:

Weekdays: Maanantai, Tiistai, Keskiviikko, Torstai, Perjantai, Lauantai, Suununtai.

Kiitos / kiiti / 'tos - thanks

Kahvi - Coffee

Pulla - Bun

munkki - donut

yksi (yks or "ü") kaksi (kaks / kaa) kolme (koo), neljä (ne), viisi (viis / vi ), kuusi(kuus / ku) seitsemän (seiska / sei), kahdeksan (kazi), yhdeksan (ysi), kymmenen (kymppi)

1 to 10 in about ten different ways

kyllä, jo, jees - yes

ei / et (depending on context) = no

Makkara = sausage

Olut / Kalja - Beer

Tuoppi - draught beer

iso = large

pieni = small

maito = milk

sokeri = sugar

maitoraja? = "do you want milk in that?"

Täh? = "I'm sorry, I didn't understand"

anteeksi = sorry

Poliisi = Police

Kännykkä - mobile phone

Pipo - hat

Takki - Jacket

Auto - car

Parkkipaikka - Parking space

Bensiini - petrol

Super 98 Unleaded - Superplus

 

That should be enough to be going on with. Feel free to ask questions!

 

- Bret

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