Der "ich habe 'ne kurze Frage" Thread
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[1.2 TDI ANY] KNZ Wert Kupplung gezogen nur um 3 V
If you do the transmission basic setting, the value of the clutch sensor at closed clutch (typical at 1,8 to 2,0 V) is set to 0% clutch opening. And 100% clutch opening is always the value for closed clutch plus 2,0 V, so just below 4 V. The problem is: if the control unit gets a lower value from the clutch sensor, this value gets the new 0% value. This is done to compensate the abrasion of the clutch disc (clutch gets thinner). But if the clutch sensor is faulty - mostly because of a worn potentiometer - the control unit might get spurious values from the clutch sensor from time to time. So if the control unit gets a reading of 1,0 V because of a faulty sensor, it will set 1,0V to 0% clutch opening. But now - as the value for 100% clutch is fixed to "closed clutch value plus 2,0V" - the control unit will only pull the clutch until the sensor shows 3,0 V - because the control unit thinks, now the clutch is fully open. So the range from clutch closed to opened is totally messed up. Depending on how wrong the values are, the car might still be driveable with hard engaging of the clutch or it is not driveable at all because it will stall the engine if you try to start driving. At least it won't start anymore once the motor is off because the value is out of range. If you do the transmission basic setting again with VCDS, the problem might be gone for some time. My problem was, that I have not seen any single faulty reading during monitoring the clutch sensor value with VCDS for quite a long time. So I wasn't absolutely sure that this was really the problem - although it was the highly probable cause. At the end suddenly I couldn't do a successfull transmission basic setting anymore and finally there were faulty readings visible at VCDS. So I changed the clutch slave cylinder with a renewed one with hall sensor - so never again any problems with faulty readings because of a worn potentiometer. Until now the car is running just fine.- 1
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77. NRW (Weihnachts-)Schraubertreffen in Legden - 20.12.2025
Falls sich noch niemand gefunden hat, gerne per PN melden. Wenn die Felgen nicht zu groß sind bekomme ich diese neben dem ganzen Werkzeug noch in die Kugel. -
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[1.4 TDI ATL] Verbrauch massiv zu hoch
Wie ist der aktuelle Stand? Bist du fündig geworden? -
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[1.2 TDI ANY] KNZ Wert Kupplung gezogen nur um 3 V
Interesting thread as I have a similar problem. What is the summary so far; what caused your problem? Did your observation that the clutch sensor value in closed position increased over time from 0% to several % help in finding the root cause, or was it just irrelevant do you think? Translated: Interessanter Thread, da ich ein ähnliches Problem habe. Was ist bisher das Ergebnis? Was war die Ursache? Hat Ihre Beobachtung, dass der Wert des Kupplungssensors in geschlossener Position mit der Zeit von 0 % auf mehrere Prozent anstieg, zur Ursachenfindung beigetragen, oder war sie Ihrer Meinung nach irrelevant?- 1
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Diagnose 2025 --- Erfahrungen
Schonmal gut zu wissen ... Codieren kann man ja weiter mit VCDS. Ich wünsche mir das nur als Ergänzung, weil mir manchmal der Laptop zu sperrig ist für Logfahrten. Vielleicht finde ich da auch mal einen Anhaltspunkt, warum mein A2 aus dem Start/Stop nur noch ausnahmsweise wieder erwacht. Bye pax -
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Diagnose 2025 --- Erfahrungen
Konnte ich heute kurz testen, es liest alle Steuergeräte vom A2 aus und kann auch die Messwertblöcke lesen. So zeigt es beim 1,2er auch den knz Wert an, auf Wunsch auch grafisch, und die Stellung des Schalthebels und im KSG kann man die Tastendrücke der Fernbedienung sehen usw. Das ist schon Mal ziemlich gut. Kodieren kann aber es aber leider überhaupt nichts.- 1
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Sporadische Ausfälle der Servolenkung
Danke Dir für die Rückmeldung und das Angebot! Kann selbst nicht auslesen - wohne aber auf der richtigen Seite und würde auch mal fix nach Lübeck düsen... -
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A2 als Karikatur
Es ist schon eine geballte Ladung, die Ausstellung. Hatte die nächsten zwei Tage Muskelkater vom lauten Grinsen. Es lohnt sich wirklich, viele mir unbekannte Skizzen und Bilder. Als Audi-A2-Forist hätte ich mich sehr über das Avatarbildchen vom @Manualmediziner als Ausstellungsbestandteil gefreut. -
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[1.4 TDI AMF] Meinung zu diesem "Frankberg" Turbolader?
Moderator: Überschrift angepasst. - Nagah
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